Verkoopkanalen

Verkoopkanalen

Verkoopkanalen

Met verkoopkanalen wordt bedoeld de wijze waarop de organisatie de klant bereikt. Dit is wijze waarop een product of dienst wordt "verplaatst". Een voorbeeld van een verkoopkanaal is een product die in een winkel wordt verkocht. Een andere voorbeeld is een product die via een website wordt verkocht. Dit betekent dat je de marketing- en distributiestrategie gaat bepalen voor jouw organisatie.

We onderscheiden vijf verkoopkanalen.

  1. Directe verkoop
  2. Webverkoop
  3. Eigen winkels
  4. Partner winkels
  5. Groothandel

 

Keuze verkoopkanalen

Om succesvol te zijn kan het belangrijk zijn om verschillende verkoopkanalen op elkaar af te stemmen. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld om de website te koppelen met een callcenter of online chatfunctie. De bezoekers op de website kunnen op deze manier geprikkeld worden om een product te kopen of door extra service te ontvangen. Dit resulteert in de praktijk tot wel 20% hogere verkopen. Belangrijke aandachtspunten zijn hierbij om de bezoekers tijdig te benaderen (niet te vroeg en niet te laat), zorgdragen dat de kosten voor deze service niet hogere zijn dan dat het oplevert en daarnaast zorgen dat er ook voldoende medewerkers beschikbaar zijn. Potentiële klanten staan namelijk niet graag in een wachtrij. Een voordeel van een chatfunctie is dat één medewerkers meerdere klanten tegelijkertijd kunnen helpen. Ook kunnen deze medewerkers standaardantwoorden alvast klaar hebben staan (copy paste), waardoor de klanten snel een antwoord krijgen. Een ander voordeel van de chat is dat deze functie laagdrempelig is. Een klant maakt er snel gebruik van. Een nadeel van chat is dat dit niet erg persoonlijk is. Vooral oudere klanten willen graag persoonlijk geholpen worden.

Wil je de klant prikkelen om te verkopen via de website dan kan het aanbieden van een extra korting helpen de potentiële klant over de streep te trekken. Op verschillende websites tref je soms een klok aan die aftelt tot het moment dat een bepaalde actie afloopt.

Verkoopkanalen

Business Model CanvasSwot-analyseBCG matrixAnsoff MatrixMarketingmixDESTEP-analyseMarketing Kotler

Shares