Klantsegmenten costumer segments

Klantsegmenten costumer segments

Klantsegmenten costumer segments
Je organisatie moet afgestemd zijn op de doelgroep. Dit betekent dat je in kaart moet brengen welke klanten je wilt bedienen en in welke behoefte je deze klanten wilt voorzien. Je gaat de markt segmenteren. Door je segment duidelijk in beeld te brengen kun je de kenmerken van dit segment duidelijk beschrijven. Dit zorgt ervoor dat jouw organisatie zich goed kan aanpassen aan deze klant en op de juiste manier inspeelt op de wensen van deze klanten. Je kunt je bijvoorbeeld richten op jonge mannen tussen de 20 en 30 jaar. Dan moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je jong en energiek personeel in jouw organisatie werkzaam hebt. Richt jij je op oudere gepensioneerde, dan kan het belangrijk zijn dat je personeel rustig en meer kennis heeft. Niet alleen personeel maar ook andere aspecten van de organisatie stem je af op de klanten.

Belangrijke kenmerken van segmenten zijn de demografische factoren bijvoorbeeld:

Opleiding, woonplaats, leeftijd, geslacht, soort baan, gezinssamenstelling

Specificeer de wensen van de doelgroep. Als er geen vraag naar jouw producten is, verkoop je niets. Zodra je weet waar de potentiële klanten behoefte aan hebben kun je hier jouw product of diensten op aanpassen.

Terug naar hoofdmenu

Klantsegmenten costumer segments

Business Model CanvasSwot-analyseBCG matrixAnsoff MatrixMarketingmixDESTEP-analyseMarketing Kotler

Shares